Ciasto Z Jabłkami - Jabłecznik




Uwielbiam ciasta z jabłkami i szarlotki.... Przepis na to ciasto mam od mojej mamy, robi je od zawsze i jest tak proste, ze każdy może je zrobić. Wszystko robię tak samo z wyjątkiem jednej rzeczy...Ciasto powinno się ręcznie  ucierać, ja używam miksera. Ale i tak jest pyszne:)

Potrzebujemy:

-1 kostka margaryny (miękka)
-1 szklanka cukru
-2 jajka 
- 1/2 kg maki (3 szklanki)
- 2 płaskie łyżeczki proszku do pieczenia
- cukier waniliowy 
- 2 - 2.5 Kg jabłek 
- cynamon

Margarynę ucieramy lub miksujemy,  dosypując cukier i cukier waniliowy. Dodajemy po jednym jajku, cały czas ucierając na gładka masę. Mąkę przesiewamy z proszkiem do pieczenia i ucierając dosypujemy mąkę (mąkę dosypujemy porcjami, nie cala na raz). Tak przygotowane ciasto przykrywamy folia i wstawiamy do lodówki
Ciekawostka: margaryna i jajka powinny by w temperaturze pokojowej 

Jabłka obieramy ze skorki i ścieramy na tarce o grubych oczkach. 


- A jak macie taka fajną pomocnicęto potrzebujecie więcej jabłek... :) -
  


Blaszkę ( moja ma wymiary 36cm x 26cm) wykładamy papierem do pieczenia. Następnie 3/4 przygotowanego wcześniej ciasta, wykładamy spód blachy. 

Ciekawostka:, pod wpływem ciepła, ciasto może lepić się nam do rak, można zwilżyć ręce woda, mnie pomaga :) 

Odciskamy sok z wcześniej potartych jabłek ( używać rak) i wykładamy na ciasto. Lekko dociskamy i posypujemy cukrem i cynamonem. 
Pozostałą częścią ciasta wykładamy na jabłka

Ciekawostka: ciasto można delikatnie wykładać na jabłka zwilżonymi woda palcami lub można ciasto wcześniej zamrozić i zetrzeć na jabłka.

Tak przygotowane ciasto wkładamy do nagrzanego piekarnika i pieczemy w temperaturze 180 ok 50- 60 min. ( do tzw. suchego patyczka i lekko zrumienionego wierzchu ciasta).
Po wystygnięciu ciasto można posypać cukrem pudrem.

Mi bardziej smakuje to ciasto upieczone dzień wcześniej. Dlaczego? Na drugi dzień jabłecznik robi się wilgotny i bardziej delikatny. 

Smacznego :)